TeknikstackLogo

Real-Time Systems

Real-Time Systems

Real‑Time Systems omfattar teknik och system som garanterar svar inom strikta tidsramar, ofta i millisekunder eller mikrosekunder, för att hantera händelser i realtid.

Om Real-Time Systems

Ett real‑tidssystem är ett datorsystem som måste reagera på händelser inom en bestämd tidsgräns – det räcker inte bara att resultaten är korrekta, de måste levereras på rätt tid. Dessa system delas vanligen in i hård, fast och mjuk real‑tid beroende på hur katastrofalt ett försenat svar är.

Real‑tidsteknik används i allt från pacemakers och flygplansstyrsystem till ljud‑ och videouppspelning och industriell automation. De bygger ofta på real‑tidsoperativsystem (RTOS) som FreeRTOS, Zephyr eller RTEMS, som erbjuder deterministisk schemaläggning och förutsägbara svarstider. En del real‑tidssystem körs på Linux-kärnan med real‑tidspolicyer som SCHED_DEADLINE, vilket gör dem användbara även i sofistikerade inbäddade och industriella miljöer.

Att utveckla för real‑tid handlar både om att välja rätt RTOS och att designa applikationer med tydliga deadlines, oftast under millisekunder. Tekniker som Earliest Deadline First (EDF) och Rate Monotonic Scheduling (RMS) används ofta vid schemaläggning. Dessutom används real‑tidsvirtualisering som Real‑Time Systems GmbH:s hypervisorer när man vill kombinera deterministisk real‑tidsprestanda med vanliga operativsystem på samma maskin.